غذاهای مفید برای افراد صفراوی مزاج

همه انواع مرکبات، انار، توت فرنگی، شاه توت، خیار، سیب، گلابی ، انگور، کاهو، آلبالو، گیلاس، آلو، گوجه سبز و زرشک برای افراد  صفراوی مزاج مفید هستند.

بهترین دارو برای این افراد هندوانه، گرمک، کدو خورشتی، هویج فرنگی، روغن زیتون، سوپ جو، سبزی جات مانند اسفناج و گشنیز و لیمو ترش تازه است. همچنین سیب زمینی بخارپز ، قارچ، بامیه، پیاز، برگه هلو، برگه زردآلو، مغز بادام خام تازه، برنج سفید با روغن زیتون، کدو حلوایی، نخود فرنگی، عدس، ماش، جو دوسر، مخمر آب جو و لیمو عمانی برای کبد و افراد صفراوی مزاج بسیار مفید است.

بذرهای ملین مانند خاکشیر ، اسفرزه، تخم ریحان، تخم مرو، بارهنگ، بالنگو، ترشی جات طبیعی، مغز فلوس، شیرخشت، ترنجبین، عسل به مقدار کم و همراه با لیمو ترش تازه و به صورت شربت که به آرامی میل شود، تخم خیار، تخم کدو خام، تخم هندوانه و تخم کاهو از هر کدام به مقدار مساوی مخلوط کرده آسیاب شود و روزی دو بار و هر بار یک قاشق غذاخوری از مخلوط را در یک لیوان آب جوش دم کرده ، صاف کرده و میل کنید.

 

غذاهای مضر برای افراد صفراوی مزاج:

چای، قهوه،نسکافه، لبنیات، تخم مرغ و غذاهای فریز شده، زودپز شده و سرخ شده، نان گندم، سس و رب، غذاهای چرب و پرحجم، ماکارونی، آش رشته، سیر، کلیه غذاهای گرم، نوشابه، ادویه تند،

آب یخ، آب جوش، نوشیدن مایعات همراه با غذا یا بلافاصله بعد از آن،شیرینی جات قنادی و مصنوعی، آجیل شور، گوشت قرمز، ریزه خواری کردن، خوردن بادمجان، موز، کلیه غذاهای ساندویچی، خربزه و آناناس و طالبی

علت ممنوع بودن این غذاها برای افراد صفراوی مزاج این است  که PH این غذاها و نیز PH کبد بالا است و در نتیجه آلکالوز در بدن ایجاد می کند.استفاده از اینمواد باعث افزایش دمای کبد می شود. این حالت موجب تشکیل سنگ های صفراوی در کیسه صفرا  و یا افزایش خلط صفرا در بدن می شود و علایمی نظیر یبوست، زرد شدن چهره، و درد های شدید کولیتی و مزمن در ناحیه راست بدن یعنی در زیر دنده های راست را در پی دارد.




تاريخ : چهار شنبه 17 مهر 1392 | 7:15 | نویسنده : فاطمه |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.